Review Dacia Duster 1.2 TCe Prestige

Geplaatst: 27 april 2014 in Alles over de Dacia Duster
Tags:, ,

Lekker toeren (470 km)

Afgelopen maandag hebben we maar even de nieuwe Duster geprobeerd. Door de drukke werkzaamheden is het er helaas niet eerder van gekomen, dus nu maar even via de A6 naar Emmeloord en dan binnendoor naar Steenwijk. Zoals ook mijn vorige Duster is ook deze niet gestroomlijnd en dat merk je in het brandstofverbruik als je boven de 100 km/u komt. Op de heenweg, windje in de rug en de cruise control op 100km/u en de rest van de reis op 80km/u bleef het brandstofverbruik hangen op 6.6 liter per 100 km.

Dacia Duster Frits 01

Aan boord heerste er in vergelijk met de vorige Duster een heerlijke rust en ik zag soms aan de schakelindicator dat ik een verzet hoger moest want het motorgeluid bleef lekker op de achtergrond. Het gevoel in het stuur is een fractie beter dan in de vorige versie, maar nu liggen er Continentaal banden onder en voorheen had ik Michelins of de bandenkeuze er mee te maken heeft weet ik niet. De stoelen zitten iets beter dan die uit de vorige serie en het interieur ziet er even verzorgder uit, al had de middenconsole wel iets minder kunststof uitstraling kunnen hebben. Op de snelweg bij 100 km/u hoor je vooral het windgeruis door de dakrails voor de rest worden de rijgeluiden goed uit het interieur gefilterd. Verder lijkt de Duster iets straffer geveerd als zijn voorganger zonder dat dit aan het rijcomfort afbreuk doet. Het medianav systeem zit redelijk laag ingebouwd maar de geluidsinstructies zijn zo duidelijk dat je daar goed op kunt rijden zonder dat je doorlopend omlaag moet turen. Verder doet dit systeem zijn werk naar behoren. Alleen de samenwerking tussen het systeem en mijn Samsung telefoon is nog niet goed, het is mijn namelijk nog steeds niet gelukt toegang te krijgen tot het adressenboek. telefoneren gaat overigens wel prima en nagenoeg storingvrij. Het geluid van de installatie is iets minder dan die van de Sony die ik in mijn oude Duster had zitten, maar ik kan met de geboden kwaliteit goed leven. Op de boordcomputer zitten een aantal nuttige functies zoals de afgelegde afstand de nog te rijden afstand op de brandstofvoorraad, buitentemperatuur, gemiddeld verbruik e.d.. Echter de functie het actuele verbruik lijkt mij nutteloos, omdat dit zo snel wisselt dat er geen peil op te trekken is.

 Dacia Duster Frits 02
De terugweg, de neus in de wind, dan merk je de stroomlijn terug in het verbruik. met de zelfde instellingen liep het verbruik op de terugweg op tot 7.1 liter op 100 km, wat over de hele weg uitkwam op 6.8 ltr/100 km. Niet het door de fabriek opgegeven 6.2 maar toch wel acceptabel als je het afzet tegen mijn vorige Duster waarvan het verbruik bij een rustige rijstijl zat tussen de 7.6 en de 8.1 liter per 100 km. In de komende maanden ga ik de Duster proberen in de Oostenrijkse bergen en ik zal bij terugkomst mijn bevindingen melden.

Dacia Duster Frits 03

Update: Het adressenboek zit inmiddels in mijn medianav, even googlen en dan weet je dat je na het verwijderen van je toestel minimaal 20 minuten moet wachten voordat je hem opnieuw installeert, dan pakt hij wel het complete adressenboek.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Advertisements
reacties
  1. vanamstel zegt:

    Dank voor het Duster verhaal. We overwegen ook een Duster aan te schaffen. Nu ik thuis ben vraag ik me af waar het reservewiel gemonteerd kan worden, is dit onder de auto? of moet die los in de achterbak (zoals ik op nogal wat foto’s zie van het ‘oude’ model).
    Misschien weet u het. Dank alvast.

    • daciarijder2 zegt:

      Bij de 2wd ligt het reservewiel netjes onder de vloer van de kofferbak, bij de 4wd is daar onvoldoende ruimte vanwege 4wd techniek. Dan zal het wiel dus waarschijnlijk los in de bak liggen. Overigens is het reservewiel niet standaard, maar als meerprijs verkrijgbaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s