100.000 km test Dacia Duster problematisch

Geplaatst: 13 mei 2013 in Alles over de Dacia Duster
Tags:, , , , ,

Bron: AutoBild

Tja, zit je achter je scherm van je computer op zoek naar nieuwe informatie over Dacia en dan krijg je deze duurtest onder ogen. Daar zit je als ‘fan site’ natuurlijk niet om te springen. Veel liever plaats je een test waarbij alles positief is. Maar ook Dacia is een merk waarbij niet altijd alles goed is of goed gaat en dat komt pijnlijk aan het licht in deze duurtest:

100000 test Dacia Duster 01

Wat mag je verwachten van een goedkope SUV als de Dacia Duster ? Niet veel zoals we nu weten. Na de duurtest van 100.000 kilometer zijn we met name teleurgesteld in de kwaliteit van de versnellingsbak en het veelvuldig voorkomen van roest.

De Dacia Duster is te koop vanaf 11.990 euro (Duitsland) maar wij gingen voor de duurste uitvoering, dus de 1.5 dCi 110 PK 4WD Prestige dus met lederen bekleding, ESP en prachtige metallic lak en zelfs dan is de Dacia Duster nog een koopje in vergelijking met de concurrenten. Hoe de Roemenen dat doen ? Simpel, door gebruik te maken oudere technologie van moederbedrijf Renault met name de vorige generatie Clio. Dure apparatuur zul je tevergeefs zoeken in de Dacia Duster maar veel testers ervaren dat als een pré: “Eindelijk een auto zonder al de overbodige fratsen”.

100000 test Dacia Duster 06

Helaas is de vreugde van korte duur. Boven de 125 kilometer per uur maakt de diesel niet alleen veel lawaai maar gaat ook nog eens behoorlijk zuipen. Rij je echter rustig over binnenwegen dan is de Dacia Duster wel degelijk zuinig.

Na een paar maanden gaf de stoelverstelling problemen en waggelde de bestuurdersstoel alle kanten op. Na zo’n 25.000 kilometer is de derde versnelling nauwelijks meer te gebruiken en na enige tijd later moest de complete versnellingsbak worden vervangen.

100000 test Dacia Duster 05 100000 test Dacia Duster 02
100000 test Dacia Duster 04 100000 test Dacia Duster 03

Klik voor grotere foto.

Ontstaan van roest doordat de (achter) bumper tegen de carrosserie schuurt, bij de dorpels door slijtage van de lak, roest aan de dempers (niet gevaarlijk maar ook niet fraai).

Ook de brandstofmeter werkt niet correct en ook die moest vervangen worden.

Kilometerstand Reparatie Kosten
25.093 Transmissieolie verwisselt € 250 (garantie)
33.413 Versnellingsbak vervangen* € 2750 (garantie)
  Brandstofmeter vervangen € 1159 (garantie)
  Frame bestuurdersstoel vervangen € 419 (garantie)
52.809 Transmissieolie verwisselt € 250 (garantie)
52.853 Lampen voor vervangen € 26,50
58.576 Koppelingscilinder vervangen € 1125 (garantie)

* Volgens Dacia was veroorzaker de fabrieksaf gebruikte olie die verontreinigd bleek te zijn.

100000 test Dacia Duster 08

Natuurlijk zijn er ook positieve punten, na 100.000 kilometer ziet het interieur er nog als nieuw uit, het gebruikte harde plastic heeft ook zijn positieve kanten. Op de onverharde weg is de Dacia Duster pas echt in zijn element. Zand, modder, sneeuw, voor niets deinst de Dacia Duster terug.

Conclusie

De Dacia Duster wint onze sympathie door zijn probleemloze en goede rijeigenschappen vooral buiten de gebaande weg. Maar verspeelt een groot deel van die sympathie door de vele reparaties (weliswaar onder garantie).

Om echter alle problemen op de (goedkope) prijs af te schuiven gaat te ver, want menige veel duurdere kandidaat doet het beslist niet beter.

Lees ook:

100000 test Dacia Duster 07

 

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

reacties
  1. Anna Maria ten Brink zegt:

    Wij hebben een dacia duster benzinemotor van een jaar of 7 oud. Weliswaar met130.000 km op de teller, maar altijd rustig mee gereden door 1 bestuurder, meest op snelweg, nooit off road. Ook wij weten niets over dat de oliepomp of zo vervangen had moeten worden. Heeft dat invloed gehad op dat de versnellingsbak nu vervangen moet worden?
    Het valt vies tegen ,en we weten de prijs nog niet eens maar gaat denk veel geld kosten! Wij zijn wel afgeknapt op het merk Dacia. En inderdaad was onze auto ook bijna 19.000 euro in aanschaf. Niet echt heel goedkoop dus. Weet iemand een goed adres waar de versnellingsbak goed en niet zo duur als bij de dealer vervangen kan worden? Omgeving Breda maar verder weg mag ook, als het maar een betrouwbaar adres is!!

  2. Adriaan zegt:

    Weer eens een update van mijn kant..
    Dacia Duster 1.6 16V 4WD Aniversare met G3 installatie (Eurogas)
    Januari 2012.
    Km stand: 78.000

    Bij de laatste reguliere onderhoudsbeurt:
    Injectoren (gas) preventief vervangen. Ik vond de wagen soms schokkerig rijden en moeilijk starten (lekkende injectoren?). De dealer vertelde dat Eurogas een modificatie had gedaan en mocht onder garantie de nieuwe injectoren plaatsen.
    Verder ontdekte de monteur dat de airco-condensor er niet fris meer uitzag. Deze is ook onder garantie vervangen.

    De Duster rijdt als nog steeds als nieuw. Geen piepje of kraakje te bekennen. De bekleding is ook nog als nieuw. De motor rijdt sinds de modificatie erg soepel.
    De lak ziet er nog als nieuw uit. Geen roestplekje te bekennen.
    Komende week vervalt de garantie. Ik heb geen verlengde garantie aangevraagd, maar ga ervan uit dat de Duster het goed blijft doen.
    Over 2 jaar of voor 120.000 km moet de distributieriem pas worden vervangen. Dus we kunnen nog even een tijdje vooruit.
    Sinds een half jaar maakt ik nog maar de helft van de km’s ivm met werk dichterbij, lpg kost hier momenteel 54 eurocent, dus ook nog heerlijk goedkoop rijden!

    Op naar een geweldig 2015!

  3. roose geert zegt:

    100000 km grens overschreden met mijn Dacia Duster, en dit zonder problemen.

    1.5Dci motor 110 pk 4×4

    Mijn wagen heeft veel offroad paden betreden zonder probleem en dit soms tot menigmaal nakijken van de andere 4×4 merken.

    Wat is er vervangen geweest onder garantie:

    Enkel de oliepomp, dit werd gedaan omdat er een fabrieksfout optrad.
    De veiligheidsklep blokkeerde.

    Dit bij alle 1.5Dci motoren met K9k oliepomp.

    Ga, dit na en laat de pomp in garantie vervangen, want er was een schrijven van de dacia groep Belgium naar de garagehouders toe.

    Nu 102750 km op te teller, en alles ok, dit in 2,5 jaar tijd.

    Kortom een deftige betrouwbare auto, die zijn mannetje weet te staan tussen al die andere grote 4×4 wagens.

    Het ligt soms niet aan de wagen, maar veelal aan de chauffeur.
    Je kan 4×4 rijden en je kan 4×4 crossen.
    Een heel groot verschil.

    Op naar de 200000 km.

    Volgende stop in de garage is om de distributieriem te laten vervangen aan 120000 km.

    • hilde zegt:

      hoi, kan ik dat ergens officieel lezen of weten van die K9k oliepomp? Ik heb dat probleem en de dacia is net geen 4 jaar. Mij hebben ze nooit gezegd dat die vervangen moest worden…en nu is mijn motor mss kapot. En ik ben der ook kapot van.

    • Richard Reno zegt:

      Heb zelf Dacia Duster 1.6 Hdi met nog maar 26000 km.op de teller, verleden week in nood moeten laten herstellen met defecte injektor op de 4. Denk dat Dacia beter wat meer aan de kwaliteit van zijn wagens zou moeten doen dan geld te spenderen aan misleidende reclame!!! Zo goedkoop was hij ook weer niet (18250euro!) was ook het eerste niet, verleden jaar kapotte batterij,gratis door garage vervangen,maar wel sleepkosten van 125euro ter mijner laste!! Het beloofd voor de toekomst, in mijn geval nooit meer, weet je wel van die ezel en de steen!! Vriendelijke grtjs. en nog veel moed!!

  4. rony Lauwers zegt:

    Mijn zoon heeft een Dacia Duster die nu inmiddels 37000 km heeft en minder dan 2 jaar oud is. Inmiddels is de koppeling al eens in garantie vervangen omdat er een trilling was bij het terugschakelen naar derde. Silentblokken piepen. Turboklep is stuk maar zal in garantie vervangen worden. De koppeling zou nu terug moeten vervangen worden maar de garage wijst nu met een beschuldigende vinger naar de bestuurder. Nochtans wordt met deze wagen uitermate rustig gereden. Voor de rest rijdt de auto best wel goed maar deze mankementen vertroebelen uitermate sterk de tevredenheid. Nog een Dacia/ Renault ? Neen bedankt

  5. rudy boumon zegt:

    Ik zou ook met de duster veel autosnelweg wegen doen, ik zoek een betaalbare sub met redelijke koffer. Ik ben een rug patiënt en deze auto is makkelijk om in en uit te stappen.
    Met mijn hyundai i 30 heb ik al een defect gehad aan de airco 650 euro gelukkig het garantie was, dan een stuk vervangen aan de stuurkolom, en nu terug problemen met een controle lampje dat steeds gaat oplichten staat dan op esp off. Ik moet de wagen herstarten dan is het weg.
    De duster een goede keuze of niet? U mag mij steeds mailen op imurdock0@gmail.com

    • mcvjournaal zegt:

      Deze test bewijst alleen dat ook bij Dacia niet altijd alles goed gaat. Maar Dacia bewijst keer op keer dat het tot betrouwbare auto’s behoort.
      De Dacia Duster is gewoon een aanrader. Je koopt veel auto voor relatief weinig geld. Lees alle testen op site maar.

  6. rudy boumon zegt:

    Wil dit dan zeggen dat je best geen duster koopt? Ik zie dat de duster is vernieuwd en nu ook 6 versnellingen heeft.ik rij nu een hyundai i 30 cw en heb ook al 2 keer beroep gedaan op de garantie en nu gaat het lampje van de esp steeds branden.
    Door mijn rug probleem zoek ik een sub met redelijke koffer.is dacia geen goede keuze?

    • filip zegt:

      mijn duster is nu 3 jaar het is de derde batterij dat erin geplaats is de tweede werd onder garantie geplaatst de derde krijg ik geen garantie omdat de wagen een maand uit garantie is en ik de vorige gekregen heb in garantie is hun uitleg de wagen is al van in het begin niet goed geweest bij het starten start soms slecht en trekt niet goed grt. filip

  7. jeroen zegt:

    hallo

    ik heb een Dacia logan 1.4 mpi echt rommel hij heeft 97.000 km gelopen en nu zit er een haar scheurtje in het uitlaat spruitstuk daar komt benzine uit dus ik vermoed dat er een nieuwe kop op moet of kop revisie of heeft iemand hier dit al een x mee gemaakt?

    m.v.g jeroen

    • Jan van dun zegt:

      Dit kan echt wel bij iedere auto gebeuren hoor Jeroen ,ik ken mensen die al 200000 km gedaan hebben met hun logan zonder problemen , mijn pa rijdt al 40 jaar met Opel en hij heeft er ook al is 1 tussen gehad die hij van pure ellende heeft buiten gegooid ,ik snap wel dat het niet leuk is ,volgens mij heb je gewoon pech

  8. Jan van dun zegt:

    Hallo ,mijn duster (prestige benzinemotor) doet het prima ,ik heb hem nu 2 jaar en als ik dan toch een min punt heb is het de bekleding die verschrikkelijk pluist,voor de rest van al de klachten uit de test komt mij niets bekend voor .
    Prijs kwaliteit perfect

    Gr. Jan

  9. roose geert zegt:

    Hoi, ikzelf rij ook met een dacia duster 4×4.
    Ondertussen staan er nu ook al 40000 km op de teller en dit in 1 jaar.

    Ik vind dat het verbruik en de prestaties goed tot zeer goed meevallen.

    Het verbruik is op de autoweg met een gemiddelde snelheid van 120 km/ h een goede 7,8 liter wanneer het normaal warm weer is en 8,3 liter tot 8,5 liter/ 100 km .
    Dit bij koud weer.
    Met dakdrager en dakkoffer en constant in 4×4.

    Natuurlijk bij gebruik van de airco mag je er een liter bij tellen, ook in de winter wanneer het koud tot zeer koud is en de verwarming en verlichting opstaat.

    Ik gebruik mijn dacia ook om in het veld te rijden, en daar zijn de prestaties uitstekend.

    Ik zeg wel 4×4 rijden en niet crossen.

    Wel heb ik de banden vervangen door 50/50 banden , die goed zijn voor op de weg en op het terrein. Een all terain band dus.

    Roest heb ik nog niet opgemerkt, wel komen de wielkast beschermers los maar met een goede kleefsilicone heb ik ze terug vastgekleefd.

    Mijn wagen is ook uitgerust met push- , side -, en achter bull- bar

    Op de push bar vooraan staan 2 verstralers evenals op de dakdrager staan er 2 verstralers.

    Bumpers in het fluo, en bestickerd met het Dakar logo.

    Dakdrager voorzien met dakkoffer en onderaan de dakdrager, zijn mijn rijplaten gemonteerd.

    Nu nog mijn reservewiel op de achterbumper plaatsen.
    Ook nog de wagen 4cm hoger plaatsen is een mogelijke optie.

    Het is echt een plezier om rond te rijden in een dacia duster 4×4.

    • mcvjournaal zegt:

      Hallo Roose Geert,

      Dank voor je uitgebreide review van je Dacia Duster.

      Als je ons een paar foto’s van je Duster wil sturen… graag.

      Dat mag naar ons email adres: mcvjournaal@hotmail.com.

    • Adriaan zegt:

      Mijn Duster 4wd (januari 2012, benzine + Eurogas, verbruik 1:10 tot 1:11) heeft 40.000 km gelopen. De problemen die ik hier lees zijn mij onbekend. De versnellingsbak werkt nog als nieuw en schakelt erg soepel. Het interieur is inderdaad nog als nieuw. Ik lees meer klachten over de bestuurdersstoel, maar die van mij zit zo vast als een huis. Ik moet wel zeggen dat ik maar heel af en toe offroad-uitstapjes en voornamelijk snelwegkm’s maak. En ik zit natuurlijk nog niet op 100 dkm. Verder nog geen roestplekken ontdekt.
      De motor is mooi rustig. Het enige waar ik mij nog wel eens aan stoor is het windgeruis, het is een flinke windvanger. Ze hadden de wagen beter kunnen isoleren. Naast een andere radio en boxen is alles nog in originele staat.

      • mcvjournaal zegt:

        Het is altijd goed om te horen dat verreweg de meeste bezitters tevreden zijn over hun Dacia. Voor wat betreft de isolatie, de nieuwe Duster (dit najaar op de markt) is net als de huidige vernieuwde modellen veel beter geïsoleerd.

  10. Jannie zegt:

    Wat een suggestief artikel zeg … ik heb inmiddels 75.000km met m’n Duster gereden in nog geen 2 jaar (22 maanden om precies te zijn). De Duster rijdt nog als een zonnetje, geen bijzondere dingen meegemaakt op technisch gebied op 1 keer moeite met starten in de afgelopen winter na. Gezien de foto’s dachten deze mensen een Range Rover te kopen volgens mij, die voortdurend door de bossen kan scheuren …

  11. André zegt:

    De laatste zin is veelzeggend en een compliment voor de (goedkope) Duster.

  12. Tamme zegt:

    Merkwaardig, ik dacht dat Dacia de Duster (en andere modellen) goed had getest. Dan is zo’n schurende bumper wel een zepert en de andere problemen slaan een deuk in het imago van degelijkheid en goedkoop. De prijs van een auto bereken je uiteindelijk over een jaar of 4. En de bevindingen zijn niet goed voor de restwaarde. Als je dit al onder de helft van 100.000 km hebt , wat voor kosten krijg je dan wel niet erboven? Anderzijds gaat dit artikel over 1 auto. Komen die versnellingsbakproblemen vaker voor bij de Duster of is deze auto mishandeld met hoge toeren en staat ie elke dag in de zoute zeelucht aan de kust? De Duster koop je niet voor de snelweg maar voor de minder mooie wegen, zou je zeggen. In Nederland-asfaltland zal er weinig voor de Duster te scoren zijn wat dat betreft.

    • mcvjournaal zegt:

      Hallo Tamme,

      Dat schuren van kunststofdelen op de carrosserie komt incidenteel voor, ook bij de Dacia Logan MCV zijn een paar gevallen bekend.
      Technische problemen komen bij de Dacia Duster wat vaker voor als bij andere Dacia modellen, maar gelukkig niet in die mate, dus houden we het op een incident, maar reclame is het duidelijk niet. Wat in de beginperiode bij de Dacia Duster wel vaker voor kwam is de niet goed werkende brandstofmeter, maar het laatste jaar hoor ik daar ook geen problemen meer over.

Geef een reactie

